Відповідно до підпункту 46 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2021 року № 1302), Держгеокадастр організовує виконання на відповідній території робіт із землеустрою та оцінки земель, що проводяться з метою внесення відомостей до Державного земельного кадастру.
Згідно з підпунктом 10.1.1 пункту 10.1 статті 10 Податкового кодексу України, податок на майно належить до місцевих податків.
Підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що плата за землю – обов’язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Водночас зазначаємо, шо згідно з підпунктом 271.1.1 пункту 271.1 статті 271 розділу XII Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом, є базою оподаткування платою за землю.
У зв’язку з проведенням більшості громад нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах усієї території територіальної громади, звертаємо вашу увагу на необхідність приведення видів цільового призначення земельних ділянок у відповідність до чинного Класифікатора видів цільового призначення земель (далі – Класифікатор) наведеного у додатку №59 до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051 (далі – Порядок).
Невідповідність кодів цільового призначення земель чинному Класифікатору є однією з основних причин відмов у формуванні витягу із нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Отже, для ефективного податкового адміністрування, нарахування та справляння плати за землю, відомості Державного земельного кадастру повинні містити коректну інформацію про цільове призначення земельної ділянки.
Наявність помилок у цільовому призначенні може спричиняти недоотримання коштів місцевими бюджетами та некоректне нарахування податкових зобов’язань для фізичних і юридичних осіб.
На сьогодні до Державного земельного кадастру відомості про цільове призначення земельної ділянки вносяться виключно у вигляді коду цільового призначення, який має формат XX.XX (5 символів включаючи крапку). Внесення разом з кодом письмової назви цільового призначення є порушенням формату внесення даних, та потребує виправлення.
Отже, для ефективного податкового адміністрування, нарахування та справляння плати за землю, відомості Державного земельного кадастру повинні містити коректну інформацію про цільове призначення земельної ділянки.
Наявність помилок у цільовому призначенні може спричиняти недоотримання коштів місцевими бюджетами та некоректне нарахування податкових зобов’язань для фізичних і юридичних осіб.
На сьогодні до Державного земельного кадастру відомості про цільове призначення земельної ділянки вносяться виключно у вигляді коду цільового призначення, який має формат XX.XX (5 символів включаючи крапку). Внесення разом з кодом письмової назви цільового призначення є порушенням формату внесення даних, та потребує виправлення.
Код цільового призначення має відповідати Класифікатору видів цільового призначення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. № 1051.
Однак, бувають випадки, коли цільове призначення земельної ділянки визначено згідно із документами, які набрали чинності до прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. № 1051 «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру», а саме:
- Український класифікатор цільового використання землі, затверджений листом Державного комітету по земельних ресурсах від 24 квітня 1998 р.
№ 14-1-7/1205,
- Класифікація видів цільового призначення земель, затверджена наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 07.2010 № 548.
Відповідно до пункту 121-1 Порядку, внесення до відомостей про земельну ділянку змін щодо її цільового призначення здійснюється згідно з Класифікатором видів функціонального призначення територій та співвідношення між ними, а також правилами їх застосування, наведеними у додатках 58-60 Порядку, а саме:
- У разі коли відомості Державного земельного кадастру про цільове призначення земельної ділянки містять інформацію з такими кодами цільового використання УКЦВЗ: 1, 1.4, 1.5, 1.7, 1.10, 1.10.1, 1.10.2, 1.10.4, 1.10.5, 1.11.2,
1.12.1, 1.12.3, 1.12.4, 1.12.5, 1.12.6, 1.12.8, 1.14.1, 1.14.3, 1.14.4, 1.14.5, 1.14.6,
1.14.7, 1.14.8, 1.20, 1.21.1, 2.1, 2.4, 2.5, 2.7, 3.1, 3.1.1, 3.1.2, 3.1.4, 3.1.5, 3.2.1,
3.2.3, 3.2.4, 3.2.5, 3.2.6, 3.2.7, 3.2.8, 3.4, 6.1, внесення змін до відомостей Державного земельного кадастру щодо цільового призначення земельної ділянки здійснюється виключно:
- за заявою власника або користувача земельної ділянки, за згодою власника (розпорядника), за формою згідно з додатком 12 до Порядку.
- У разі коли відомості Державного земельного кадастру про цільове призначення земельної ділянки містять інформацію про код цільового використання УКЦВЗ (відмінний від перелічених вище), для внесення змін до відомостей щодо цільового призначення земельної ділянки державному кадастровому реєстраторові подаються:
- заява власника (розпорядника, у визначених законом випадках – користувача) земельної ділянки за формою згідно з додатком 12 до Порядку;
- електронний документ з визначеним цільовим призначенням земельної ділянки відповідно до Класифікатора (формується сертифікованим інженером-землевпорядником);
- лист структурного підрозділу Держгеокадастру, який здійснює повноваження на відповідній території, щодо можливості визначення цільового призначення земельної ділянки згідно з Класифікатором (лист структурного підрозділу Держгеокадастру надається (протягом 30 календарних днів) на запит власника або користувача земельної ділянки з урахуванням матеріалів формування земельної ділянки).






