Скористайтесь правом на податкову знижку до 31 грудня 2024 року включно
Головне управління ДПС у Харківській області інформує, що платник податку на доходи фізичних осіб має право на податкову знижку за наслідками звітного податкового року.
Податкова знижка для фізичних осіб, які не є суб’єктами господарювання, це документально підтверджена сума (вартість) витрат платника податку –резидента у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг) у резидентів –фізичних або юридичних осіб протягом звітного року, на яку дозволяється зменшення його загального річного оподатковуваного доходу, одержаного за наслідками такого звітного року у вигляді заробітної плати, у випадках, визначених Податковим кодексом України (далі – ПКУ).
Відповідно до п.п. 166.2.1 п. 166.2 ст. 166 ПКУ до податкової знижки включаються фактично здійснені протягом звітного податкового року платником податку витрати, підтверджені відповідними платіжними та розрахунковими документами, зокрема квитанціями, фіскальними або товарними чеками, прибутковими касовими ордерами, що ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) і особу, яка звертається за податковою знижкою (їх покупця (отримувача), а також копіями договорів за їх наявності в яких обов’язково повинно бути відображено вартість таких товарів (робіт, послуг) і строк оплати за такі товари (роботи, послуги).
Підстави для нарахування податкової знижки із зазначенням конкретних сум відображаються платником податку у річній податковій декларації про майновий стан і доходи, яка подається до 31 грудня (включно), наступного за звітним, податкового року.
Скористатися податковою знижкою за витратами 2023 року можна протягом усього поточного року, для цього необхідно подати декларацію до 31 грудня 2024 року включно.
Звертаємо увагу на перевагах подання податкової декларації про майновий стан і доходи в електронному вигляді, зокрема, через Електронний кабінет та мобільний застосунок «Моя податкова».
Як отримати податкову знижку через Електронний кабінет?
Головне управління ДПС у Харківській області інформує, що фізичні особи мають право подати податкову декларацію про майновий стан і доходи через Електронний кабінет для отримання податкової знижки.
Податкова декларація про майновий стан і доходи подається в електронній формі через Електронний кабінет, вхід до якого здійснюється за адресою: https://cabinet.tax.gov.ua.
У режимі «ЕК для громадян» електронний сервіс «Податкова декларація про майновий стан і доходи« дозволяє сформувати декларацію та подати її до контролюючого органу з копіями первинних документів для використання права на податкову знижку. При складанні декларації в Електронному кабінеті платника здійснюється часткове автоматичне заповнення декларації на підставі облікових даних платника, відомостей про отримані доходи, наявних у Державному реєстрі фізичних осіб та відомостей про об’єкти рухомого та нерухомого майна.
Використання цього електронного сервісу скорочує час і витрати про поданні податкової декларації, мінімізує помилки при заповненні декларації, надає можливість подання копій первинних документів, як додаток до податкової декларації в онлайн режимі.
Також Декларацію на податкову знижку можна подати за допомогою мобільного застосунку «Моя податкова».
Нагадаємо, що термін подання податкової декларації про майновий стан і доходи за витратами 2023 року – 31 грудня 2024 року включно.
Податкова знижка за навчання: які документи необхідно подати до контролюючого органу разом з податковою декларацією про майновий стан і доходи?
Головне управління ДПС у Харківській повідомляє, що відповідно до ст. 166 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) платник податку має право на податкову знижку за наслідками звітного податкового року.
Перелік витрат, дозволених до включення до податкової знижки, визначено у п. 166.3 ст. 166 ПКУ.
До даного переліку включається сума коштів, сплачених платником податку на користь вітчизняних закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти для компенсації вартості здобуття відповідної освіти таким платником податку та/або членом його сім’ї першого ступеня споріднення та/або особи, над якою встановлено опіку чи піклування, або яку влаштовано до прийомної сім’ї, дитячого будинку сімейного типу, якщо такого платника податку призначено відповідно опікуном, піклувальником, прийомним батьком, прийомною матір’ю, батьком-вихователем, матір’ю-вихователькою (п.п.166.3.3 п. 166.3 ст. 166 ПКУ).
Фізична особа – платник податку на доходи фізичних осіб, яка має право скористатися податковою знижку за навчання, зобов’язана подати до контролюючого органу разом з податковою декларацію про майновий стан і доходи документи визначені п.п.166.2.1 п. 166.2 ст. 166 ПКУ, а саме:
копії платіжних та розрахункових документів, зокрема, квитанції, фіскальні чеки, прибуткові касові ордери, що ідентифікують надавача послуг і особу, яка звертається за податковою знижкою (їх отримувача);
копію договору з навчальним закладом, в якому обов’язково повинно бути відображено заклад освіти – надавача послуг і здобувача освіти – отримувача послуг, вартість таких послуг і строк оплати за такі послуги;
довідку про отримані у звітному році доходи;
документи, які підтверджують ступінь споріднення (у разі компенсації вартості здобуття дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти члена сім’ї першого ступеня споріднення); тощо.
Скористатися податковою знижкою за витратами 2023 року можна протягом усього поточного року, для цього необхідно подати податкову декларацію про майновий стан і доходи до контролюючих органів до 31 грудня 2024 року включно.
Звертаємо увагу на перевагах подання податкової декларації про майновий стан і доходи в електронному вигляді, зокрема, через Електронний кабінет та мобільний застосунок «Моя податкова».
Чи можна отримати податкову знижку за пільговим іпотечним житловим кредитом за програмою доступного кредитування житла «єОселя»?
Головне управління ДПС у Харківській області інформує, що відповідно до п.п. 166.3.8 п. 166.3 ст. 166 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) платник податку має право включити до податкової знижки у зменшення оподатковуваного доходу платника податку за наслідками звітного податкового року, визначеного з урахуванням положень п. 164.6 ст. 164 ПКУ, фактично здійснені ним протягом звітного податкового року витрати, зокрема, суми витрат платника податку на сплату видатків на будівництво (придбання) доступного житла, визначеного законом, у тому числі на погашення пільгового іпотечного житлового кредиту, наданого на такі цілі, та процентів за ним.
Згідно з п.п. 166.3.1 п. 166.3 ст. 166 ПКУ до податкової знижки у зменшення оподатковуваного доходу платника податку за наслідками звітного податкового року, нарахованого у вигляді заробітної плати, зменшеного з урахуванням положень п. 164.6 ст. 164 ПКУ, такі фактично здійснені ним протягом звітного податкового року витрати, зокрема, як частина суми процентів, сплачених цим платником за користування іпотечним житловим кредитом, що визначається відповідно до статті 175 ПКУ.
Отже, платник податку, який скористався пільговим іпотечним житловим кредитом за програмою доступного кредитування житла «єОселя», має право включити до податкової знижки частину суми процентів за користування іпотечним житловим кредитом за умови дотримання ст. 166 та ст. 175 ПКУ.
Нагадаємо, що Декларацію можна подати одним із зручних способів: особисто або уповноваженою особою; поштою з повідомленням про вручення та описом вкладення; засобами електронного зв’язку в електронній формі через Електронний кабінет та мобільний застосунок «Моя податкова».
Новації Експериментального проекту щодо функціонування системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) в ДПС
Головне управління ДПС у Харківській області інформує, що триває реалізація Експериментального проекту щодо функціонування системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) в Державній податковій службі України (далі – Експериментальний проект), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2024 №854, яка набрала чинності з 31 липня 2024 року.
Основні новації Експериментального проекту – це розподіл всіх податкових ризиків за основними видами, а саме:
Основні види ризиків
відповідно Експериментального проекту щодо функціонування системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками)
ризик реєстрації – випадок, коли особи, які зобов’язані стати на облік у податковому органі або зареєструватися платниками окремих податків, не перебувають на обліку в податковому органі або не зареєстровані платниками відповідних податків;
ризик звітності – випадок, коли платники податків подають податкову звітність із запізненням або не подають її взагалі;
ризик сплати – випадок, коли платники податків сплачують податки, збори, платежі із запізненням або сплачують у неповному обсязі, або не сплачують зовсім, що призводить до виникнення або накопичення податкового боргу;
ризик декларування – випадок, коли податкові надходження зменшено або може бути зменшено внаслідок неправильного відображення даних у звітності (помилково або умисно).
Більш детально можна ознайомитись з інформаційним листом ДПС України № 6/2024 «ДПС впроваджує Експериментальний проект», який розміщено на вебпорталі ДПС за посиланням:
https://tax.gov.ua/data/material/000/703/829953/InfoList6_2024.pdf
Ключові аспекти Національної стратегії доходів
Головне управління ДПС у Харківській області інформує, шо національна стратегія доходів – це дорожня карта реформування податкової системи, а також удосконалення процедур податкового адміністрування, яка необхідна для забезпечення потенціалу задоволення фіскальних потреб у середньостроковій перспективі. Вона розрахована на 6 років, тобто реформи будуть впроваджуватися поступово до 2030 року.
Пріоритетні заходи НСД спрямовані на модернізацію податкового адміністрування та створення умов для справедливої податкової політики, що сприятиме підвищенню ефективності управління державними доходами.
Національна стратегія доходів визначає план зміцнення фінансової системи держави та удосконалення процедур податкового адміністрування, а також передбачає такі стратегічні цілі:
– забезпечення макроекономічної та фінансової стабільності через збереження рівня мобілізації доходів та зменшення потреби у зовнішньому фінансуванні;
– забезпечення адаптації законодавства України до законодавства ЄС та виконання міжнародних зобов’язань України в частині податкової політики та адміністрування;
– зміцнення доброчесності та довіри до контролюючих органів через посилення антикорупційних заходів та підвищення прозорості і ефективності процедур управління;
– підвищення рівня дотримання податкового законодавства платниками податків та контролюючими органами;
– створення та впровадження сучасних цифрових рішень податкового адміністрування.
Національна стратегія доходів є важливим документом, який визначає напрями розвитку податкової системи України на найближчі роки. Відповідно до очікувань, належна реалізація стратегії на всіх рівнях дозволить забезпечити фінансову стабільність держави, створити сприятливі умови для розвитку бізнесу та підвищити добробут громадян.
Яким чином можна роздрукувати чек в ПРРО (Аndroid та Windows)?
Головне управління ДПС у Харківській області інформує, що зареєстрований розрахунковий документ (чек) можна роздрукувати, якщо до пристрою, де встановлено ПРРО від ДПС, підключений та налаштований принтер.
Для того, щоб роздрукувати розрахунковий документ (чек) на пристрої з операційною системою Windows, після його формування ПРРО та реєстрації фіскальним сервером ДПС, достатньо натиснути кнопку «Роздрукувати». Також друк розрахункового документа (чека) можливо здійснити у розділі «Журнал операцій», якщо направити обраний чек на друк.
Для того, щоб роздрукувати розрахунковий документ (чек) на пристрої з операційною системою Аndroid, необхідно відкрити друковану форму зареєстрованого фіскального чека, натиснути кнопку «Поділитися», після чого обрати іконку принтера та роздрукувати.
Новий сервіс від ДПС«Е-повідомлення»
Головне управління ДПС у Харківській області інформує, що з метою підвищення рівня інформування платників податків про суми помилково сплачених податкових платежів, єдиного внеску ДПС розроблено та впроваджено новий сервіс «Е-повідомлення».
Платники податків, користувачі Електронного кабінету, мають можливість отримувати в розділі Вхідні/вихідні документи /Вхідні/Повідомлення електронне інформаційне повідомлення про помилкову сплату платежів та миттєво здійснювати направлення до територіального органу ДПС, в якому обліковуються такі суми, заяву про перерахування коштів в електронному форматі.
В інформаційному повідомлені про помилкову сплату платежів за формою J/F14900 зазначаються реквізити платіжної інструкції, а саме код територіального органу ДПС, код територіальної громади, код та назва платежу, дата, номер та сума платіжної інструкції, бюджетний або небюджетний рахунок IBAN.
Поряд з цим, посадові особи, які за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань з керівником підприємства, установи, організації, чи самозайнятою особою, чи фізичною особою – платником податків, також мають можливість отримувати додаткове повідомлення шляхом приєднання до сервісу «Info TAX».
Платники податків можуть авторизуватися та підписати електронні документи за допомогою Дія.Підпис в Електронному кабінеті
Головне управління ДПС у Харківській області повідомляє, що Порядок функціонування інформаційно-комунікаційної системи «Електронний кабінет» затверджено наказом Міністерства фінансів України від 14.07.2017 № 637 «Про затвердження Порядку функціонування Електронного кабінету».
Доступ до приватної частини Електронного кабінету (особистий кабінет), яка є індивідуальною персоніфікованою вебсторінкою користувача, надається після проходження користувачем електронної ідентифікації онлайн з використанням кваліфікованого електронного підпису, отриманого у будь-якого Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг, через Інтегровану систему електронної ідентифікації – id.gov.ua (MobileID та BankID), за допомогою Дія Підпис або «хмарного» кваліфікованого електронного підпису.
Для здійснення входу до приватної частини Електронного кабінету за допомогою Дія.Підпис необхідно:
у вікні «Вхід до особистого кабінету» обрати вкладку «Дія.Підпис»;
натиснути «Отримати код» та відсканувати згенерований QR-код;
у мобільному додатку «Дія» здійснити підтвердження особи та підписати «Запит на підпис документа через Дія.Підпис».
Також, здійснити вхід до приватної частини Електронного кабінету за допомогою Дія.Підпис можна скориставшись вкладкою «Хмарне сховище» у вікні «Вхід до особистого кабінету». З випадаючого списку в полі «Провайдер» обрати «Дія.Підпис», натиснути «Отримати посилання» та відсканувати згенерований QR-код. Після чого, у мобільному додатку «Дія» здійснити підтвердження особи та підписати «Запит на підпис документа через Дія.Підпис».
Для підписання електронного документа за допомогою Дія.Підпис необхідно:
обрати збережений електронний документ та натиснути «Підписати»;
у вікні «Підпис документа» обрати вкладку «Хмарне сховище»;
з випадаючого списку в полі «Провайдер» обрати «Дія.Підпис»;
натиснути «Отримати посилання» та відсканувати згенерований QR-код;
у мобільному додатку «Дія» здійснити підтвердження особи та підписати «Запит на підпис документа через Дія.Підпис».
Дії продавця при продажу товарів з оплатою декількома платежами
Головне управління ДПС у Харківській області інформує, що при продажу товарів з оплатою декількома платежами (передплата і післяплата; часткова оплата з подальшим розстроченням платежу тощо) продавець повинен оформити і видати окремий фіскальний касовий чек на кожну частину розрахунку за умови прийняття готівки чи платіжних карток від покупця.
За умови оплати покупцем коштів на поточний рахунок продавця (за реквізитами у форматі IBAN) реєстратор розрахункових операцій/програмний реєстратор розрахункових операцій (далі –ПРРО) може не застосовуватись.
У разі здійснення оплати у різний спосіб, наприклад, один платіж на поточний рахунок продавця за реквізитами у форматі IBAN, а інший – готівкою, обов’язковою є видача фіскального касового чека саме на приймання готівки (при цьому чек має включати в себе раніше отриману суму оплати).
У ПРРО від ДПС надано користувачу можливість, після виконання дії «Сформувати чек», обрати відповідний вид оплати за товар (послугу). У вікні «Умови оплати» користувач обирає вид оплати за товар (послугу): передплата, чергова сплата, остаточний розрахунок.